Sword Art Online 

 
För några timmar sedan kom det senaste avsnittet av Sword Art Online ut och jag måste bara få avreagera mig lite. Herregud vad denna anime är bra alltså. Det är sällan jag fastnar direkt för en anime, det enda andra tillfället är nog Death Note, utan det tar ofta några avsnitt innan jag är helt fast. Men med SAO krävdes det inte mycket. Jag hade inte hört talas om animen innan, men jag såg att det första avsnittet till den kommit ut och jag tyckte att det såg lovande ut så jag bestämde mig för att se den. Och herregud, det första avsnittet var verkligen fantastiskt. Jag tror jag hann se det tre-fyra gången i väntan på nästa. De följande avsnitten var dock en besvikelse efter det första eftersom de hoppade väldigt mycket framåt i handlingen. Men jag tyckte fortfarande att den var kul att kolla på och efter några avsnitt tog det sig igen!
 
Det avsnittet jag såg nu ikväll var nummer tjugoett vilket innebär att det endast är fyra avsnitt kvar innan animen är slut. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Sen juli någon gång har jag varje vecka väntat på att nästa avsnitt äntligen ska komma ut. Man skulle ju kunna tro att detta starka intresse skulle avta. Men icket, det tycks bara bli bara värre och värre. 
 
För att förklara handlingen lite snabbt är året 2022 och det har utvecklats ett spel där man tar på sig en hjälm som stimulerar hjärnan och alla ens sinnen vilket gör att man upplever att man är inuti spelet. (Tänk lite Spy Kids 3D om du sett den haha) När spelet äntligen släpps och de 10.000 spelarna loggar in för första gången märker man snart att det inte finns någon knapp för att logga ut. Skaparen av spelet informerar spelarna att de måste nå nivå 100 och vinna över den sista bossen för att bli ta sig ut ur spelet. Men det finns en hake: Om man dör i spelet, så dör man i verkligheten. Här nedan kommer en kort trailer till animen som kanske ger en tydligare bild av handlingen.
 
 
Jag har sett mycket kritik utav den här serien. Det är ingen så vitt jag vet som klagar på animationerna eller musiken, men det är däremot många som stör sig på handlingen och karaktärerna och jag kan förstå båda delarna. Första avsnittet börjar otroligt bra, men handlingen känns osammanhängande under några avsnitt efter det. Karaktärerna kan tillfälligtvis kännas orealistiska, till exempel tenderar huvudkaraktären Kirito att vara på gränsen till för perfekt ibland. Animen är baserad på light novels och jag kan tänka mig att de som kritiserar animen jämför den med dem. Men jag tycker att animen är otroligt bra trots allt detta.
 
Sword Art Online är både dramatisk och spännande, med inslag av action och en hel del fokus på kärlek. Jag har inget alls emot karaktärerna utan tycker snarare att Kirito är en tilltalande karaktär. Dessutom är den fantastiskt fint tecknad. Så trots att handlingen var lite sisådär stundvis i början väntar jag spänt på nya avsnitt varje vecka och jag rekommenderar den starkt! Här nedan är en musikvideo som jag fastnade för som visar ytterligare lite klipp från animen.
 
 


Comments


Comment post here:


Name:
Remember me?

E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

Trackback