Golden Bomber 

För någon vecka sedan visade vår japanskalärare oss en musikvideo/låt som tydligen ska vara oerhört populär i Japan. Bandet heter Golden Bomber och låten heter 女々しくて (memeshikute) vilket, om jag inte minns fel, betyder något i stil med "omanlig". Jag hade inte hört talas om låten innan och visste inte vad jag skulle förvänta mig. Så kom introt och jag förväntade mig en kärleksballad eller liknande. Där hade jag minst sagt fel. 
 
 
 
Golden Bomber är alltså ett Visual Kei-band, en subgenre av japansk rock som kännetecknas till stor del av smink, hår och kläder. Det som skiljer dem från de flesta andra Visual Kei-band dock är att ingen av dem faktiskt kan spela något instrument! Istället är de ett "air" rock band. Jag tycker om låten hur som helst och dansen är riktigt kul den med!
 
Just den här låten fick mig att minnas den tid då jag var inne i Visual Kei. Visual Kei var den första japanska musiken jag lyssnade på och det var inte förrän rätt långt efter det som jag hittade Kpopen. Så kanske kommer jag att lägga upp några av mina gamla favoriter här framöver. Kan ju börja med att visa den allra första låten jag lyssnade på och fastnade för: TheMe av Ayabie (som splittrades ungefär ett år efter att jag börjat lyssna på dem). Det är kanske inte deras mest välkända låt, men det är den som betyder mest för mig eftersom det var där allting började. ヽ(;▽;)ノ 
 
 


Comments


Comment post here:


Name:
Remember me?

E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

Trackback